Pesten.nl is het anti-pest portaal

Ben ik wel goed genoeg? Ben ik niet mooi? Ben ik te dik? Het maakt me kapot van binnen..

Hallo,
Ik ben een meisje van 16 jaar en zit op de middelbare school in de 4e klas. Ik maak het pesten nog elke dag mee. Ik moet er elke dag mee leven en er is geen enkele dag dat het voor een keertje ophoud. .ik word al gepest vanaf groep 5. Dat kwam door dat moment vooral door mijn lengte, ik was de kleinste van de klas. Toen ik 11 jaar was, was ik 1,34 meter. Elke dag werd ik gepest en kreeg ik namen naar mij toe geschreeuwd. Ik werd lilliputter, smurf en al dat soort namen genoemd. Ik had een beste vriendin op dat moment op dat moment op de basisschool, maar die trok zich er niet veel van aan. In de pauze zat ik in een hoekje alleen bij de fietsen te eten.

Na mate ik ouder werd en in de 1e klas van de middelbare school terecht kwam werd het gepest minder. Ik kreeg een aantal andere vriendinnen waar ik mee om ging. Maar zo ineens na een tijd werd ik door 1 van mijn beste vriendinnen beschuldigt voor dingen. Ze had dus geen reden maar het was ik die de schuld overal maar voor op moest nemen. Daar begon het weer…

Natuurlijk ik weet achteraf ik zag er niet charmant uit in die tijd, ik had een brilletje, droeg niet de mooiste kleren en had niet iets waarvan anderen tegen me op keken. Ik was een makkelijk doelwit. Vooral omdat ik erg onzeker was, door het eerdere gepest op de basisschool. Nu zit ik in de 4e en heb ik het gevoel dat het toch steeds erger word. Op de basisschool waren het dingen die tegen me gezegd werden. Nu word het alsmaar meer fysiek gepest. Ik draag geen bril meer en heb me gekleed naar andere meiden maar toch. Mijn 2 beste vriendinnen die ik eerst niet had, komen nog niet voor me op.

Een dag op school ziet er voor mij als een hel uit. Ik heb geen zin meer naar school te gaan. Elke dag krijg ik woorden naar mijn hoofd geschreeuwd zoals “Hoer”en “Sletje”’ en dat ik zielig ben en aandacht zoek. Wat dan ook ik zeg tegen ze, ik kom voor mezelf op, het stopt werkelijk waar niet. Ik heb ze nooit iets aangedaan en snap niet waar ik het Uberhaupt aan verdien, zo genoemd te worden.

Elke dag krijg ik namen naar mijn hoofd geschreeuwd. Elke dag word er zoal over mijn lengte gespot, op den duur ben ik er zat van. Dat gaat als ik de bus in stap naar school te gaan, op school in elke pauze en les en het stopt als ik thuis ben. Op school word ik getrapt, in mijn gezicht geslagen en word ik keihard vernederd. Zoal ik laatst heb meegemaakt dat ik langs liep en 3 mensen me tegelijk gingen pootje haken, ben ik heel erg hard op mijn knieën gevallen, dan doet me die pijn niks maar die schaamte voel ik nog veel erger. Het moment dat ze je aankijken en ze keihard beginnen te lachen.

Ik zit nu elke dag over na te denken, ben ik wel goed genoeg? Ben ik niet mooi? Ben ik te dik? Het maakt me kapot van binnen..
Dit was mijn verhaal. Ik hoop dat het ooit stopt, zo kan ik er niet verder mee met mijn leven.


21 Reacties
  1. Hey,
    Ik ben een pappa en mijn dochter (15jaar) word ook gepest op school. Gelukkig praat zij hierover met ons, en probeer ik de school wijs te maken om hieraan iets te doen. Dit is niet makkelijk, maar ik zal blijven gaan naar de school tot dat het opgelost is.
    Kun je hierover praten met je ouders, in de school? Ik weet, het kan en zal waarschijnlijk enkel maar escaleren als je dit doet, maar het mag je niet tegenhouden. Enkel als je je ertegen verzet kan en zal het stoppen. Er zal altijd wel iemand in de groep beseffen dat dit moet stoppen.

  2. Heb jij er al met iemand volwassen over gepraat. Ik ken veel mensen die gepest werden / worden.
    Praten lost het niet altijd op maar vaak ook wel.

    Weet dat er veel mensen zijn die je zoiezo willen helpen en probeer verstandig te blijven en niet rare dingen te doen zoals lijnen zonderdat iemand anders er over weet.

    Kijk goed waar je blij van word ga dat vaker doen daar word je soms sterker van

    Hou een verhaal bij over je leven maar lees dat niet terug voordat je volwassen bent want dan vertel je je verhaal een soort van. Je mag het niet te rug lezen want daar word je alleen maar verdrietig van trwijl het je juist moet helpen.

    Als je het niet tegen een volwassen iemand wil vertellen of ze helpen je niet
    Dan kan je altijd nog terecht bij de telefoon lijnen tegen pesten die je op internet kan vinden en daar anoniem bellen of appen

    Ik vind het jammer dat ik persoonlijk nooit zoveel kan doen omdat ik niet bij mensen in de buurt woon maar ik hoop je toch geholpen te hebben

    Groetjes jedidjah (13 jaar)

  3. Hoi,

    Ik ben zelf ook vroeger gepest, maar ik heb het bespreekbaar gemaakt. Je kan het best wel tegen je ouders zeggen en op school tegen een vertrouwenspersoon, zoals je mentor, docent wat er aan de hand is en je natuurlijk er NIET voor schaamt, want jij zit niet fout!! Het zijn die pesters die fout zijn.
    Ik begrijp ook dat het moeilijk is om het bespreekbaar te maken, een klein beetje moet zal je zeker helpen.
    Veel succes

  4. Lieve meid,

    Je bent goed genoeg, mooi genoeg, leuk genoeg. Pestgedrag is een weerspiegeling van onzekerheid of ontevredenheid over het eigen leven van de pester. Helaas komt pesten nog veel te vaak voor. Ik wil je op het hart drukken dat je jezelf niet uit het veld laat slaan.

    Ja, het wordt echt (ooit) beter. Hoe moeilijk het ook is om nu te doorstaan, aan het meeste pestgedrag komt een eind. Maar dat betekent niet dat je je er niet tegen hoeft te verzetten. Praat erover met degenen die dicht bij jou staan. Je hebt een dikke huid, maar laat anderen niet over je grenzen heengaan. Blijf dicht bij jezelf, zoek steun en hulp in je omgeving en bedenk dat je ertoe doet, daar zal geen enkel ander persoon ooit iets aan kunnen veranderen. Je komt er wel.

  5. Lief meisje van 16 jaar,

    Ik ben ook gepest tijdens mijn middelbare school periode. Het was niet fysiek, maar je kent het wel, buitensluiten, roddelen, uitlachen etc.

    Er is vanwege sociale druk nu een bepaalde dynamiek in je klas ontstaan, waardoor het alleen maar moeilijker wordt om in je klas aansluiting te vinden. Dat ligt niet aan jou. Kinderen van jouw leeftijd zijn erg onzeker, en willen niet zelf het slachtoffer worden van pestgedrag. Zorg er daarom voor dat je in contact komt met leeftijdsgenoten buiten je school. Zoek je vrienden buiten school, mensen die niet beinvloed zijn.

    Kom daarnaast voor jezelf op. Stap naar de schoolleiding, en volg een assertiviteitstraining.

  6. Hallo

    Gepest worden is niet iets waar mee je MOET leven, met deze berusting hou je jezelf in een pijnlijke gijzeling van slachtoffer zijn.
    Ik ben vroeger bij de start v/h 1e shooljaar op de middelbare school extreem gepest (bril, goed leren en stevig gebouwd en lang). Dat bleken voor anderen ingredienten te zijn om mij te mogen pesten.
    Maar heb het pesten nooit voor mezelf gehouden en thuis altijd besproken, ondanks dat ik uit een gezin kom waar (voor het pesten) niet of nauwelijks over gevoelens werd gesproken. Tijdens de gesprekken thuis (met name met mijn vader), liet hij mij als 13 jarig meisje inzien wie ik in de kern van mijn zijn mocht zijn. En mede daardoor mijn zelfvertrouwen heb vergroot (allerlei mindtrucjes geleerd van mijn vader). Met mijn hoofd begreep ik toen lang niet alles wat ik hoorde, maar mijn hart zoog alle informatie op. En ook wat mijn rol/gedrag was. en wat ik er zelf aan kon doen om de pesters met hun eigen gedrag te confronteren. (spreekbeurten gehouden, filmpjes vertoond etc.). Al met al is het geen makkelijk traject geweest zeker op die leeftijd. Maar mijn vader stelde telkens weer voor na te denken hoe ik het pestprobleem op school zelf zou willen/kunnen aanpakken. Steeds als ik een oplossing bedacht en ook kon uitleggen en beargumenteren waarom ik voor een bepaalde oplossing koos, steunde mijn vader mij 100% met het uitwerken daarvan.

    Iedere pestsituatie heeft denk een specifieke aanpak nodig. Hetgeen ik hierboven beschreef heeft voor mij gewerkt. Pas na het 2e schooljaar ben ik nooit meer gepest en in mijn latere leven ook niet, ondanks dat ik wat men noemt een NERD was. Ik ben nu 53 jaar, wetenschapplijk onderwijs gevolgd en geef daarnaast coaching aan individuen/groepen/teams.
    Op scholen en ook in bedrijven geef ik trainingen en lezingen over pesten. Ja ook in bedrijven want daar wordt het pesten helaas enorm onderschat.

    Ik wens je enorm veel succes met de oplossingen en mogelijkheden die je voor jezelf kan uitwerken. Het feit dat je hierover hebt geblogd steunt en maakt bewust.

    Know what sparks the light in you.

    Hartelijk groetend,
    Sherida Zuna

    • Beste Sherida Zuna

      uw reactie raakt mij ik vind het echt heel erg mooi om te lezen hoe goed u hier uit gekomen bent… ik denk dat u een inspiratie kunt zijn voor vele kinderen/jongeren/volwassenen die nu nog in de zelfde rot situatie zitten waar u ooit in gezeten heeft. Nu heb ik een vraag aan u. Ik ben een laatste jaars student Onderwijsassistent. Voor een opdracht mag ik nu een groot Anti pest project gaan organiseren op de school waar ik stage loop. Hier bij wil ik graag ervaringsverhalen aan de leerlingen laten lezen (zonder uw naam geheel anoniem) maar daarvoor wil ik wel eerst uw toestemming vragen

      groetjes veroeska

  7. Hoi, heel herkenbaar.
    Ik ben zangeres en er worden soms door mensen of collega’s onterechte dingen gezegd. Soms kom je de narcist tegen: De mensen die onware dingen zeggen om er soms zelf beter van te worden. De narcist houd je een gebroken spiegel voor vanuit hun (wel of niet bewuste) perceptie. Hierdoor kun je jezelf niet goed bekijken en kun je gaan twijfelen aan jezelf als dit in grote mate voorkomt (zoals in een sekte waar dingen min of meer aan je worden opgedrongen). Dit is wat op grote schaal pesten kan doen met een mens: ‘ben ik wel goed genoeg’, ‘ik wil mezelf bewijzen’, ‘ik ben niets waard’.
    Maar eigenlijk moet je het omdraaien: zijn die mensen wel goed genoeg voor MIJ? Kom ik zo verder? Als het antwoord NEE is lees dan even verder.

    Wees vooral jezelf en verzamel de mensen om je heen die bij je passen, die je wel nemen zoals je bent. Want jij hebt de keuze de mensen uit te zoeken die bij JOU passen. Leuk he? Hierdoor krijg je een goede, positieve spiegel. En als daarvoor een politieagent nodig is, echte vrienden, een decaan of een mentor dan is dat waarschijnlijk een hele goede keuze.

    Ik ben op de middelbare school een keer huilend het gymnastieklokaal uitgerend en toen heb ik het thuis verteld dat ze me elke keer maar weer vernederden en de mentor ingeschakeld. De mentor heeft het toen met de meiden besproken en daarna ben ik niet meer gepest. Een goede mentor helpt jou.

    Laat mensen je NOOIT wijsmaken dat je jezelf niet mag zijn. Want mensen die dat zeggen, of dit gedrag vertonen waardoor jij je zo voelt zijn dat meestal zelf niet of heel onzeker. En dat is het aller belangrijkste. Hoop dat je hier wat aan hebt.

    Dat ze je naast psychisch ook fysiek aanvallen is ook beneden alle peil en zou dat ook zeker benoemen bij je mentor. Dat mag niet eens, en valt onder intimidatie. En als daar niets aan wordt gedaan door een slechte mentor, ligt de schuld niet bij jou maar dan zou ik door gaan totdat je niet meer gepest wordt, mijn part stap je naar de decaan of de directeur van de school als het moet. Ik wens je het aller beste en stuur je heel veel positieve gedachten. Je bent goed zoals je bent en meer hoef je niet te zijn. Dit geldt voor iedereen die gepest wordt of onderdrukt.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Fijn dat je het verhaal hebt gedeeld. Kop op! Je kunt het! Denk in mogelijkheden.

    Liefs,

    Mo

  8. Hoi,
    Wat een verdrietig verhaal. Het is nu een half jaar later en ik hoop van harte dat het pesten is opgelost. Ik heb ook een vraag aan je. Voor een lokale krant maak ik deze week een pagina over ‘pesten’ (omdat het de Week Tegen Pesten is). Daarop zou ik graag jouw verhaal plaatsen als voorbeeld. Vind je dat goed? De krant komt uit in de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel (Gelderland).

  9. Hallo allemaal,
    Ik zelf ben 7 jaar lang gepest, het begon in groep 2 ik was vrienden met twee wat oudere kinderen en het pesten dat begon door de meest onzinigge ruzzie, we deden verstoppertje, ik was altijd de zoeker, (ik vond dat niet leuk) dus zei ik er wat van, en huh reactie was heel erg.. duizenden scheldwoorden vlogen voorbij, uiteindelijk gebeurde dat elke dag, de jaren vlogen voorbij, en de school… die deed niks. Uiteindelijk wilde ik nieuwe vrienden maken, en ik voelde dat hij die ook gepest was een goeie vriend zou zijn, en dat klopte in groep 5 waren we beste matties en als de 2 pesters kwamen dan kwam hij voor me op, hij bracht mij van een grootte last af. Totdat die ene dag.. ik vertrouwde hem met alles ik durfde alles te zeggen, en uiteindelijk wis de hele school al mijn geheimen, ik voelde me veraden een brok schoot in mijn keel, en de dag daaarop dat ik naar school fietste wisten konden die 10 jaar ouder waren dan mij het opeens, iemand duwde me van me fiets en gooide me in de sloot, ik kon slecht zwemmen en het water was koud. Gek genoeg was mijn oude vriend die me veraden had er ook bij, maar hij had een snelle spijt hij sprong achter me aan. En redde mijn leven, ik ben hem altijd dankbaar, maar ja kon ik hem vergeven, ja. Hij was toch altijdmijn vriend? Zo hielpen steeds meer mensen me waardoor de pesters niet meer durfde watik duidelijk wil maken: samen sta je sterk

  10. #STOP PESTEN NU!

  11. Lief meisje van 16, wat ben je dapper, wat vecht je hard. Alleen op de wereld. Ik hoop dat je nu niet meer in die hel op aarde hoeft rond te lopen want het maakt zo veel kapot!
    Ik ben ook vreselijk gepest op school. Ik schreef er een gedicht over. Misschien wil je het lezen. je vind het op https://yoo.rs/merijne.kok/blog/klein-meisje-1496759013.html?Ysid=65493

    Ik wens je heel veel kracht toe!

  12. lieve 16 jarige….

    Ten eerste wil ik je zeggen : Dat je wel goed genoeg bent !! laat je niet iets anders door andere wijs maken. Net al al een paar keer gezegd word praat er alsjeblieft over met een volwassene , een leraar, vertrouwenspersoon, je ouders, oom of tante buurvrouw… maakt niet uit maar vraag om hulp !!!

    Ten tweede wil ik je iets heel moeilijks vragen wat je best mag weigeren :

    Als student Onderwijsassistent (laatste jaar) heb ik als opdracht een project uit te voeren op de basisschool waar ik stage loop. Ik heb gekozen voor een groot anti pest project. Door middel van ervaringsverhalen wil ik de leerlingen van mijn school laten in zien wat pesten betekend voor het slachtoffer.
    Hier bij vraag ik je toestemming om jou verhaal te gebruiken om aan de leerlingen te laten lezen

    groetjes veroeska

  13. O dat is echt erg. heb je er al over gepraat doe het anders maar. ik hoop voor je dat het stopt.!!!!

  14. Hey, dit is een rot situatie hopelijk ben je uit deze situatie maar als dat niet zo is heb ik hier nog een verhaaltje. Alles wat deze mensen zeggen hoeven niet de waarheid zijn. Sterker nog het is allemaal onzin. Jij bent mooi zoals je bent en verander jezelf niet om het gepest. Ik heb het zelf nooit mee gemaakt maar voel me soms wel heel erg alleen. Wat bij mij helpt is om aan positieve dingen te denken. Je hebt heus wel een leuke vakantie gehad wat je heel leuk vond of denk aan de toekomst. Je bent intelligent zo te horen. Je zal waarschijnlijk een goede baan vinden die bij jou past en een man met kinderen krijgen. Zie dit voor je. Het zal je vrolijker maken. Werk naar de toekomst toe en laat het verleden achter je! Ook voor de andere mensen die dit lezen en worden gepest.

  15. Heel veel herken ik het is nu bij niet echt pesten meer maar gewoon ik heb haar nooit wat aan gedaan en juist wie moet ze hebben mij! Maar wat het allerbeste is denk ik naar de school je mentor de bovenbouwcoordinator gaan en naar je ouders dus inderdaad praten hoe eng of moeilijk het is ook is. Stay Strong

  16. Ze hebben me neergezet als een slechterik met vulgair taalgebruik en schuttingswoorden en deden alsof ik zo was en de familie geloofde dit ook nog en zag mij ook zo. Mij bezoedelen met een verliederlijkt imago. Het was obsceen te noemen. Ik hoop maar dat het geen invloed heeft op hun verdere leven. Steun en gehoord worden en erkenning is belangrijk. School is dan geen place to be meer. Je kunt moeilijk weglopen van huis om hier aan te ontlopen. Waar moet je naar toe? Jellinek of logeerhuis? Steun van thuis en ouders. Iemand waar je mee kan praten en die het begrijpt. De directie zou ook z”n verantwoordelijkheid moeten nemen als ouders gaan klagen en dat de directie niets doet. dan zou je beter van die school af gaan. Zo raak je negatief ontwikkeld. Sommigen raken het hun leven lang niet kwijt en leiden een teruggetrokken bestaan en laten mensen nauwelijks dichterbij komen in de veronderstelling dat het weer eens gedaan wordt. je wordt er achterdochtig en paranoide van. Je vertrouwt niemand meer ook al zijn het mensen die goede bedoelingen hebben. dat is heel sneu want diegene meende het goed en dan moet de goede het helaas met de kwade ontgelden omdat je vaker zo bent behandeld denk je al snel dat het weer zal gebeuren. Op den duur wordt je mensenschuw of een heremiet en zonder je je helemaal af. Het komt ook voor dat leken je labelen met psychiatrische ziektebeelden die een hype zijn geworden in de landelijke media. Op die manier willen ze zich op de borst kloppen en zich goed voelen alsof zij belangrijk zijn. Macht geldingsdrang scoringsdrift.Het zal wel een soort machtsstreven zijn of overcompensatie om hun minderwaardigheidsgevoelens mee te compenseren. Als de school hier niets aan doet dan maar naar een andere school en van zo”n school af met een verziekt machtssysteem. Misschien is selfdefence for children of weerbaarheidscursus wel wat. Een weerbare opstelling en een wat zelfbewuste houding. je bent je niet altijd van je houding bewust het gaat onbewust. Je moet weten. je gaat er van uit dat iedereen goed is omdat je dat zelf niet zou doen. Niet iedereen is goedaardig alhoewel je hier wel van uit gaat van dat iedereen weet hoe het hoort. Zo van men behoort te weten en etiquetteleer maar ook psychopaten kunnen het spelen en weten het verschil van goed en kwaad alleen zij spelen het en menen het niet. Zij rekenen er op dat iedereen goed is en buiten dit uit dus dat moet je maar weten.Maken misbruik van goedheid en vertrouwen. Sommigen hebben zich wel gecorrigeerd in hun latere leven die naderen vroeger hebben gepest. Hebben er later spijt van dat ze iemand uit hun klas hebben gepest. Ze waren emotioneel ouder dan mij. Ik was nog wat kinderlijk en maakten mijn imago zwart met obsceniteiten. Ze hebben een boek met schuttingswoord bekrast en de leraar zag dat en toen kraste dat schuttinggswoord weg maar had mij dat boek moeten vergoeden. Verder had ik niet veel aansluiting bij anderen. Ook hebben ze eens een cijfer veranderd in een vier en die ander die de zelfde naam had kreeg een acht en dat stond ook nog op het rapport. Wat onoplettend van die leraar om dat niet te zien. op die manier voel je je niet gezien en gekend dan miskend. later kreeg ik van misstanden de schuld van waar de school zich verantwoordelijk voor had moeten opstellen. Er zouden geen excessen of misstanden moeten plaatsvinden. Ze maken dat je zo een smet krijgt aangedaan waar je mee buiten de samenleving valt. Dit hoort niet thuis op een school. Het tast hun realiteits zin aan als je het over hebt. Het moet altijd leuk en positief zijn. Dat beeld van schijnpositiviteit ophouden. Zij leven in de veronderstelling dat dit hun niet zal gebeuren en dat het jouw aandeel wel zal zijn waar de school geen verantwoordelijkheid voor draagt voor de verdere ontwikkeling en toekomst van anderen. dat de ontwikkeling dit op negatieve manier kan beinvloeden is hun pakkie an niet. Zij willen het leuk zien en voelen dat hun realiteitszin wordt aangetast als je het hier over hebt. Dat het iemand zijn ontwikkeling gedurende decennia lang negatief heeft gevormd en hier nog steeds last van ondervinden. Uitspraken die nog steeds doorwerken in het onderbewustzijn. Negatieve invloedssferen maken dat je je niet kunt concentreren. Ik wou dat ik allemaal nullen had gehaald dan zou ik er wel van afgehaald worden. Er was ook een leraar die zette sommige leerlingen een hak en deed mee aan pesten. Leerlingen die niet van voetbal hielden lagen er uit en zo trok die heel gemeen voor. Ook zijn vrouw gaf les aan dezelfde school en les geven ging er niet gemotiveerd aan toe. Sommigen die de aandacht niet bij de les hadden werden toegeschreeuwd, en dan zat ze vaak te gapen voor de klas. Ik kreeg nooit een leesbeurt en vond de lessen altijd saai. Er was ook een leerling en die had een zware operatie ondergaan en die schreeuwde ze ook toe. Helemaal geen begrip en nooit een goed woord en haalde leerlingen naar beneden op een wat denigrerende manier. Er was ook een juf en die had naadkousen aan met halfhoge hakken en een jurk en het zag er wat tuttig uit en ouderwets en wat van de oude stempel. Ze schatte leerlingen heel laag in. Ook wou ze zich met de huishouding bemoeien en macht uitoefenen en geldingsdrang en vertoon en bombarie. Kinderen die opschepten hadden een streepje voor. het was een queenbee juf. De afstand tot de leerling was nogal groot. Zo was er ook een juffrouw bij die had een benen montuur en het leek wel op een middeleeuwse kostschooljuffrouw uit een prentenboek. Ze had collegeschoenen aan met een geruite plisserok en pantys en een v hals pully van lamswol met een hooggesloten blouse aan en verder had ze een soort huisvrouwen permanentje. Het leek op tatcher en ook in het gedrag. Altijd het laatste woord willen hebben en ouders al vlug uit het ouderlijk gezag zetten en daar zelf over willen gaan en leerlingen als staatseigendom zien. Gebeuzel en geklets en labelen met lariekoekdiagniosen als leek zijnde je dat aanpraten en daar durfde ze mijn ouders ook nog wel op aan te spreken. Het waren hypes en modeziekten die aangezwengeld waren door de media. Mijn vader had ik nog wel enige steun aan want die verdroeg ook geen onrecht. Uiteindelijk kun je dan dat maar beter negeren dan er woorden aan vuil te maken want dan spreken ze dat ook nog tegen met het laatste woord hebben. je voelt je onmachtig als je het hier alleen tegen moet opnemen. Als je geen steun hebt tast het je imago aan en kunnen ze misbruik maken van hun macht door dit achter je rug om bij anderen te berde te brengen. het kan op die manier je toekomst op een negatieve manier beinvloeden. Ik weet niet of ze zich wel voor de leerling interesseren. Soms trokken ze bepaalde leerlingen ook wel voor omdat hun persoonlijke voorkeur daar naar uitging. Hun persoonlijke voorkeur er voor uitspreken. het is een tegen allen en dat kan een eigen leven leiden als je geen steun en goedkeuring krijgt Zoals erkenning begrip en bevestiging van dat het zo is en dat je de waarheid spreekt. je uit het sociale leven verbannen en dat niemand er wat van zegt maakt dat je een eenling bent en nergens aansluiting mee hebt. Op den duur treedt er nog selfulfilling propecy op waardoor je denkt dat het zo is en dan is het ook nog zo. . . . .

  17. Scholen Directie leraren en leerlingen geven totaal niet om een leven. Ook al werken ze tussen haakjes in sociale beroepsgroepen en in de verzorgende beroepen. Het is feeling of grandiosity en grootheidswanen en superieur boven anderen stellen. het is patserigheid poenerigheid materialisme en dierlijk naar macht geld en status op zoek zijn en overambitieus zijn en aan ellenboogwerk doen. iemand tackelen en het gezag ondermijnen. Het is chaos en anarchie waar mee alleen zij tot hun recht komen met het snelle geld en snelle jongens en gezien willen worden. Opzichtigheid en opsmuk schreeuwerigheid. Veel geschreeuw en weinig wol. Heel vluchtig en snel. Snel carriere en geld en in de duurste huizen met gedrag dat misdadig lijkt te zijn vooral van de buitenkant. Overambitieuze uitwassen die denken het getroffen te hebben. Zij gaan een eigen leven leiden op school. De school kan zo wel opgeheven worden. Betrokkenheid en interesse en voor iemand in de bres staan kan ik niet zeggen. En heel hoog van de toren blazen. je voelt je ongezien en niet gekend. je dacht van kennen en gekend worden en dat het persoonlijk is. je kaarten lijken al bij voorbaat te zijn geschud zonder hier zelf invloed op te hebben. Je dacht dat iedereen mee deed maar sommige leraren hebben hun voorkeuren en er waren ook leerlingen die stelden zij achter bij anderen omdat het hun voorkeur niet was. De laatste klassen waren een klote tijd. Een hele drukke klas met veel geschreeuw met wilde leerlingen waar je van dacht dat je daar voor moest onderduiken om de school maar te ontlopen. Als je dat had gedaan was je een zwerfjongere geworden. De directie zat in een ivoren toren. Het waren geen vlotte dynamische mensen. . Ik dacht waar gaat dit naar toe? Je voelde je daar een nobody en niet gezien of verkeerd gezien en ook niet gekend of gehoord. Je vraagt je af hebben ze wel interesse in de leerling wat hun interesseert en wat ze willen? Ze deden aan belangenverstrengeling en aan vriendjespolitiek. Ze hielden sommigen de hand boven het hoofd omdat het in hun voordeel was. Ze hebben mijn ouders als lulletje rozewater neergezet of als achterlijke landelijke boerige mensen. Zo van dat domme buitenprovinciaaltje uit Friesland zal ik een goed bij de poot nemen boertje uit friesland zal ik als stedeling wel eens een lesje lezen. Ze bemoeiden zich persoonlijk met de huishouding en het leek wel alsof ze je als staatseigendom wilden zien. Ze beschouwden de ouders als klootjesvolk. Ze zeiden dat wij plat en ordinair waren terwijl zij grof waren en anderen neerhaalden op uiterlijkheden als zij het met inhoud niet konden redden. Zich heel erg superieur voelen. Hol en leeg en met oppervlakkige charme. Het leken allemaal wel trawanten van elkaar. Je wist niet meer wie je kon vertrouwen.. Het was alsof ze wilden dat je geen thuis of huis had en bezweerden dat je thuis niets zou leren maar ja daar moet je iedereen vrij in laten en op school ook niet terwijl zij hun kinderen wel op een school doen. Nou laat dan iedere school maar opheffen. Mensen de les lezen en de mantel uitvegen en een veeg uit de pan geven als ouder zijnde. Van ik ben goed en jij bent niet goed. Zoals een misdadig ego van ik ben o.k. en jij bent niet o.k. Als je hun wangedrag aanklaagt krijg je dreigementen en krijg je de politie op je dak. . . .

  18. Ze zeiden dat wij primitief waren en onderontwikkeld en dat ik mij belachelijk zou maken als ik het naar buiten zou brengen. Ze zeiden dat ik hol en leeg was en dat er niet veel bij zat. Ze zeiden dat ze geschokt waren van mijn uiterlijk terwijl ze mij eerst zonder blikken en blozen aankeken. Ik reeg aanwijzingen mee van hoe ik er uit zou moeten zien en dat was opgedirkt en met opsmuk met pancake make up. Arrogant. Zij hoefden niet geinteresseerd te zijn maar die ander wel. Ze werken voor het geld om snel te leven. In het groot willen leven ten koste van het onderwijs en de kwaliteit en ontwikkeling. Zich zelf belangrijk voelen. Zij mogen wel wetten en regels overschrijden maar anderen niet. Het leek wel alsof ze zich als godheid opstelden met grootheidswaan. Er is geen wederkerigheid van geven en nemen maar alleen nemen. Wat het hun maar oplevert. Zij waren trots op hun uitheemse en exotische imago en iemand die er wat landelijk uit zag werd met de grond gelijk gemaakt. ga weg met die uitheemse lariekoek en dat met geweld aanpraten en je uniciteit en afkomst afkraken. respect voor anderen ho maar maar je moet wel respect voor hun hebben.

  19. Als we op bezoek gingen bij mijn zus dan zetten ze hun kinderen neer als een tienvoudig genie. Ze moeten aan alle eisen voldoen en het is heel hoog gegrepen en met minder doen ze geen genoegen dan het hoogste van het hoogste. Ze vroegen nooit waar je mee bezig was. Als je daar kwam kreeg je een kopje koffie voor je neus gekwakt, heel ondankbaar en ontevreden en negatief afbrekend, in een bedrukte sfeer. Hun toilet had een speciaal geurtje. In hun ogen voelde je je nooit goed genoeg. Ze zeiden dat ze niet zo veel aan je hadden en dat ik geen goede werkhouding zou hebben en dat ik decadent zou zijn en pathetisch. Ik zou geen contactuele eigenschappen hebben en zou niet meedoen. Ze hebben mij gelabeld met modediagnosen die in die tijd vaak de media heeft bereikt. Je kreeg de indruk dat je volgens hun niets kon. De sfeer was soms verveeld alsof ze genoeg hadden van alles. Boeiend en levendig was het niet. warmte en hartelijkheid kon je het niet vinden in hoe ze je bejegenden. Het was alsof ze zich zelf zeer belangrijk vonden. Ik nam dan die sfeer mee naar anderen. Op den duur nam je niets meer ongenuanceerd in je op dan dat je die sfeer mee nam ergens anders naar toe. Volgens hun vergaapten ze er zich op dat ik wel eens tegen de lamp zou lopen alhoewel ik niet wist wat ik had gedaan of misdaan. Ze waren niet hoffelijk. Mijn familie is xenofoob antidiversiteit kleurloos. Zij hebben mij eerder een negatief imago gegeven en weet me nog te herinneren dat mijn vader ooit zei dat ze mensen zou bezoedelen en trouweloos zou zijn en niet iets in dank zou aanvaarden.

    .

Geef een reactie

Laatste nieuws

Raad van Advies

Prof. Dr. Ron Scholte
Director Praktikon; Extraordinary professor at Radboud Universiteit Nijmegen
Roger Pellemans
Accountmanager sector Gevangeniswezen Dienst Justitiële Inrichtingen, Ministerie van Veiligheid en Justitie
Bart Muller
Professional Independent Banking
Marijke van Venne
Directeur Openbare basisschool De Nienekes in Cuijk
Melissa Gasseling
Owner / Sales director at Ontwerpbureau SIS
Claire Gasseling
Owner / Creative director at Ontwerpbureau SIS

Nieuwsbrief

Samenwerking

Voor de invulling van het programma aanbod werkt de Stichting Pesten samen met de Radboud Universiteit Nijmegen.

Commissie van aanbevelingen

Katinka van den Berg
Directeur Context at work
Hans Stellingsma
Owner at Stellingsma Management BV
Peter Plaum
Sales director Simac SBS
Erik Hendriks
Directeur Zonnetrein bv
Bestuurslid “Stichting Oude Stad”
Werkplekbegeleider SIOS.

Word donateur!

Door Stichting Pesten te steunen, maakt u het mede mogelijk dat wij ons kunnen blijven inzetten voor de strijd tegen pesten.

Word donateur

Partners

  • Vertoorn Adviesgroep
  • rocomm
  • anetwerk